Sunday, October 18, 2009

Kesenian & Kebudayaan


Kaum


Suku-suku kaum yang terdapat di daerah Beaufort ialah Bisaya, Brunei, Kadazan/Dusun dan Murut. Walaupun dari segi bilangan, masyarakat Bisaya mempunyai bilangan yang agak kecil, kehadirannya adalah lebih ketara di Daerah Beaufort. Kaum Bisaya adalah kaum yang paling ramai. Mengikut banci penduduk yang telah dibuat 10 tahun (1991) yang lalu, jumlah penduduk Bisaya di seluruh Negeri Sabah ialah seramai 30,000 orang.



Kebanyakan suku kaum Bisaya di Sabah adalah beragama Islam. Mereka kebanyakannya memeluk agama Islam sejak dahulu lagi dan biasanya adalah petani yang tinggal di hilir Sungai Padas dan Sungai Klias. Kebiasaannya dalam upacara perkhawinan, pihak pengantin diwajibkan memberi hantaran perkahwinan. Bagi penganut Islam kaum Bisaya, upacara perkahwinan mereka telah dipengaruhi oleh ugama Islam selain dari elemen pakaian tradisi mereka.
Kaum Bisaya mempunyai tariannya sendiri, iaitu Tarian Bubu yang biasanya dipersembahkan semasa upacara perkahwinan, pertunangan dan jamuan masuk rumah baru. Mereka percaya kepada kuasa ghaib, oleh itu dukun atau pawang menjadi perantara komunikasi bagi mereka dengan dunia lain.


Pakaian bisaya

No comments:

Post a Comment